“Moja poruka za sve žene je da ne trebaju previše razmišljati o mogućim ishodima i preprekama, već ako zaista imaju želju i ideju da se potrude da je pretvore u stvarnost i da nikada ne odustaju”, kaže Ajla Duranović, vlasnica Beauty salona “AD” i korisnica Fonda za razvoj biznisa marginaliziranih grupa žena u općini Jajce.
Ajla je dvadesetogodišnja djevojka koja je prethodne godine završila srednju školu, a kaže da nije bilo podrške USAID-ovog programa podrške marginaliziranim grupama (USAID/PPMG) i Općine Jajce, ne bi ostala u Bosni i Hercegovini.
U ovom beauty salonu možete dobiti različite kozmetičke usluge, kao što su nadogradnja noktiju, čišćenje i piling lica. Također, Ajla nudi usluge saune i masaža koje su, kako kaže, posebno prepoznate kao odličan vid relaksacije. Na pitanje kako je okolina reagovala na njenu odluku da otvori vlastiti biznis, ona napominje da su joj svi bili podrška, prvenstveno zato što je jako mlada, ali i što su već od ranije upoznati sa njenim afinitetima u pružanju različitih kozmetičkih usluga.
“Roditelji su me podržali u ideji da otvorim nešto svoje, vjerovali su u mene i to je bila moja glavna odskočna daska. Dugo sam razmišljala na koji način da to ostvarim, a onda se pojavio podsticaj na koji sam se odlučila prijaviti. Voljela bih uposliti nove radnike i svakako proširiti biznis”, zaključuje svoju priču Ajla Duranović.
Jajce je nepresušan izvor kreativnih i inovativnih žena, a to pokazuje i primjer Mirsade Mrkonje, koja je također kroz podršku USAID/PPMG i Grada Jajce pokrenula vlastiti biznis.
Mirsada je u nastojanju da na tržištu ponudi kvalitetna i prava domaća jaja, pokrenula biznis pod nazivom “Eko jaje”.
“Sama ideja je nastala poslije mog moždanog udara, te sam u konsultaciji sa svojim doktorima odlučila pronaći nešto što bi me ispunilo. Shvatila sam da volim raditi sa životinjama. Životinje su predivne i pored proizvoda pružaju i ljubav. Prepoznaju moj glas, dolaze meni, osjećam se vrijednije. Nemam vremena da mislim na negativne stvari koje sam prošla. To je za mene rehabilitacija, a ne posao. Kad ustanem ja sam sretna i ispunjena”.
Istraživanje tržišta
Svrha istraživanja tržišta je prikupljanje podataka i informacija koje su neophodne za planiranje, organiziranje i kontrolu procesa poslovanja. Mirsada je ozbiljno pristupila toj vrsti istraživanja, a sve u svrhu pružanja kvalitetnih proizvoda svojim kupcima.
“Istraživala sam tržište i tražila sam striktno domaću kokoš. Uspjela sam pronaći tri vrste. Starosna dob kokoši je jako bitna. Vidjela sam da mnogi ljudi zloupotrebljavaju situaciju, hrane ih koncentratom. Ja to nisam htjela, pronašla sam mlade kokoši. Radije ću pričekati da sazrije, ali da ih hranim kukuruzom i pšenicom, kako bi to zaista bilo domaće jaje”, kaže Mirsada i dodaje da su doktori, koji su bili uz nju tokom oporavka od moždanog udara odmah izrazili želju da budu njeni kupci što ju je dodatno podstaklo da ne odustaje.
“Magična igla” je još jedan uspješan biznis iz Jajca koji se bavi ručnom izradom šatora, posteljine, ukrasnih jastučića, vezom imena na jastuke i mnogim drugim proizvodima kojim Amira svakodnevno proširuj svoju ponudu.
Vlasnica ovog biznisa je Amira Julardžija koja ima 37 godina i do sada nije bila zaposlena. Majka je troje djece te je ovo posao koji joj je bio prijeko potreban kako bi prehranila svoju porodicu.
“Ovo nije nešto što traje par mjeseci. I do sada sam aktivno radila kroz Udruženje žena Jajce, čija sam predsjednica. Pokretanjem vlastitog biznisa sam se izdvojila da bih dovela svoje ideje do izražaja. Volim kreativne radove i uvijek sam se u tome pronalazila”.
Kada su u pitanju planovi za budućnost, Amira kaže da planira nastaviti ići ovim putem, te se nada da će ljudi prepoznati njene rukotvorine. Pored toga, ističe da bi voljela zaposliti žene iz Udruženja koje također znaju šivati. Njena poruka svima koji imaju poslovnu ideju je da iskoriste prilike kao što je podrška koju pruža USAID/PPMG i da ne strahuju, da se odvaže i da jednostavno moraju pokušavati i boriti se.
Ono što je sigurno, poduzetnice iz Jajca pokazuju da nisu zarobljenice komforne zone, te njihove biznis ideje ljudi prepoznaju kao pozitivne priče koje su trebale Jajcu.
Jasmina Karavdić Anđić, pravnica po zanimanju, odlučila je budućnost uzeti u svoje ruke i vlastitim trudom omogućiti sebi “bolje sutra”. Vlasnica je firme “Tehnoklik” koja se bavi pružanjem računarskih usluga kao što su: programiranje, izrada web stranica i grafički dizajn.
“Sedam godina sam radila na pumpi, te se jednostavno više nisam mogla zamisliti na tom poslu. Uz muža sam počela učiti programiranje i onda došla do odluke da napravim nešto svoje”.
Još jedna korisnica USAID/PPMG programa podrške razvoju biznisa marginaliziranih žena je Emina Cerić koja se bavi izradom ručnih radova, prvenstveno tehnikom dekupaž i mandalom.
Dekupaž je tehnika dekorisanja predmeta ili namještaja komadima papira. U praksi, dekupaž je prava pravcata umjetnost i vijekovima se koristi da se obični ili stari predmeti učine ljepšim.
“Trenutnim poslovanjem sam prezadovoljna, bez obzira na pandemiju i nedostatak turista. Kupci su zadovoljni i naravno nadam se da će potrajati i da ću proširiti svoj biznis. Moj život se jako promijenio, imam posao na kojem moram biti odgovorna, disciplinovana, vrijedna. Definitivno mi je kućni budžet popravljen, stekla sam nove prijatelje, usavršila svoje znanje i vještine”, završava svoju priču Emina.
USAID-ov Program podrške marginaliziranim grupama, zajedno sa 27 lokalnih samouprava iz cijele BiH, od 2017. godine podržao je skoro 200 žena u osnivanju i razvoju njihovih biznisa. To su biznisi koji osiguravaju egzistenciju, povećavaju samostalnost i vraćaju vjeru u bolje sutra.